سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چادر مشکی حجاب

چادر مشکی یعنی حجاب کامل

حجاب یعنی عدم داشتن جذابیت در مقابل نامحرم و پوشیدن لباسی که نگاه را به خود جذب نکند. درست است در جامعه‌ی اسلامی، ابتدا مردان مکلف هستند چشم خود را از نامحرم بپوشانند، اما از آنجایی ‌که انسا‌ن‌های هرزه‌دل و هرزه‌نگاه در جامعه حضور دارند، زنان نیز به داشتن پوششی که مردان نامحرم را جذب ننماید مکلف شده‌اند.

 

در موضوع استفاده از رنگ مشکی برای بانوان، گرچه می‌توان ادله‌ی مختلف روانی، اجتماعی و حتی پیشینه‌ی تاریخی فرادینی و فراقومی ارائه داد، نسبت دادن آن به دین به‌عنوان دستور اولیای دین، کاری آسان نخواهد بود؛ چراکه شیوه‌ی دین اسلام در برخورد با چنین موضوعات اجتماعی و فرهنگی، ارائه‌ی ملاک است، نه تعیین مصداق.

خرید چادر مشکی

 

ابتدا باید فلسفه‌ی ‌حجاب را شناخت و اصل کلی و ملاک اصلی را از قرآن و سنت دریافت و نظرات فقها را دانست تا بتوان به یک نظر جامع در ارتباط با استفاده از رنگ مشکی در حجاب بانوان رسید.

 

در قرآن و روایات معصومین، اصل کلی و تغییرناپذیری وجود دارد که زن نباید لباس محرک و شهوت‌انگیز بپوشد. حجاب یعنی عدم داشتن جذابیت در مقابل نامحرم و پوشیدن لباسی که نگاه را به خود جذب نکند. درست است در جامعه‌ی اسلامی که حجاب در آن رعایت می‌شود، ابتدا مردان مکلف هستند چشم خود را از نامحرم بپوشانند، اما از آنجایی ‌که انسا‌ن‌های هرزه‌دل و هرزه‌نگاه در جامعه حضور دارند، زنان نیز به داشتن پوششی که مردان نامحرم را جذب ننماید مکلف شده‌اند.

 

با توجه به اجماع مراجع تقلید در ارتباط با برتر بودن چادر مشکی و بررسی روایات مبتنی بر عدم کراهت مشکی بودن عبا (چادر) و توجه به روان‌شناسی رنگ‌ها که رنگ مشکی را رنگ مرزبندی می‌داند و از نظر روانی نیز وقتی انسان پارچه‌ی مشکی را می‌بیند دیگر رغبتی به نگاه کردن پیدا نمی‌کند و خودبه‌خود نظر را برمی‌گرداند، اما نگاه به رنگ‌های روشن، چشم را باز و رغبت مشاهده و تمرکز بر دیدن را چندبرابر می‌کند، می‌توان این فرضیه‌ را مورد مداقه قرار داد که برای حضور اجتماعی و حضور در مقابل نامحرمان، چادر مشکی بهترین پوشش برای بانوان است.

آیا حجاب تیره و چادر مشکی برای زنان کراهت داشته و سبب افسردگی و مشقت آنان می شود؟

برخی می گویند: با وجود روایات در کراهت لباس مشکی، چرا چادر مشکی به عنوان حجاب اسلامی معرفی شده است؟ در پاسخ می توان گفت: روایاتی که از ظاهر آنها کراهت لباس مشکی استفاده می شود، از نظر سند ضعیف اند. از سویی «صاحب جواهر» کراهت سیاه پوشی را مختص مردان می داند. همچنین گفته می شود: برخی مناطق دارای تابستانی گرم است، لذا پوشش تیره سخت و مشقت آور است. در پاسخ می توان گفت: ممکن است حجاب مشکی در تابستان مشقت آور باشد، اما هر مشقتی نامطلوب نیست، لذا امام علی(ع) دنیا را خانه سختی و مشقت دانسته است. و....

در تاریخ نقل شده است که حضرت فاطمه‌ی زهرا(سلام‌الله‌علیها) وقتی می‎خواستند به بیرون منزل و نزد پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بروند، از پوشش‎های خاصی، مثل جلباب [چادر] و برقع [روپوش صورت] استفاده می‌کردند.[1] علاوه بر این، یکی از حوادثی که بیان‌گر مقدار حجاب حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) در بیرون منزل و در مواجهه با نامحرم است، آمدن ایشان به مسجد برای دفاع از قضیه‌ی فدک است.
در داستان غم‎انگیز غصب فدک آمده است: وقتی خلیفه اول و دوم تصمیم گرفتند که حضرت را از فدک محروم نمایند، ایشان با شکل خاصی از حجاب و پوشش، برای دفاع از حق خویش از منزل به مسجد آمدند. راوی داستان حجاب حضرت را این‌گونه توصیف نموده است: «حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) هنگام خروج از منزل مقنعه را محکم بر سر بستند و جلباب و چادر را، به گونه‌ای که تمام بدن آن حضرت را می‌پوشاند و گوشه‌های آن به زمین می‌رسید، به تن کردند و به همراه گروهی از نزدیکان و زنان قوم خود به سوی مسجد حرکت نمودند».[2]